Kwaliteitsmanagement
- Ondersteunen bij het kiezen van een kwaliteitssysteem
- Ondersteunen bij het opzetten van een kwaliteitssysteem
- Managementondersteuning bij handhaving
Een kwaliteitssysteem volgens SPENCON heeft de volgende kenmerken :
- Geformuleerde processen, procedures en werkinstructies moeten ontstaan vanuit een noodzaak op de werkvloer. In risicomanagement termen: bij elke formulering moet worden nagegaan voor welk risico het een beheersmaatregel is. Dit garandeert dat er geen onnodige regels ontstaan.
- Het kwaliteitsmanagementsysteem moet integraal zijn (kwaliteit, milieu en systeem- en Arboveiligheid)
Meerdere systemen naast elkaar zijn op de werkvloer niet hanteerbaar.
- De regie met betrekking tot de opzet, onderhoud en de handhaving van het kwaliteitsmanagementsysteem, moet, centraal, boven in de organisatie liggen.
- Continue verbetering moet, al bij de opzet van het kwaliteitsmanagementsysteem, bovenin de organisatie geïnstitutionaliseerd worden.
- De beste aanpak is zowel bottum-up als top-down, waarbij opgemerkt dat zonder top-down een systeem als ‘van boven niet gedragen’ zal worden beschouwd.
- Het kwaliteitsmanagementsysteem beschrijft de actuele situatie, maar is nooit af. (Onvolkomenheden en wensen zijn steeds input voor verbeteringen)
De ervaring leert verder dat bovenstaande leidt tot het besef dat een kwaliteitsmanagementsysteem een duidelijke toegevoegde waarde heeft, en – in de ons bekende gevallen – een duidelijk financieel voordeel.